Visuaalisen ilmeen keskiössä on Riihimäki-tekstilogo.
Kaupungin visuaalisen ilmeen pääväri on punainen. Väri kuvastaa rakkautta Riihimäkeä kohtaan. Punaisen päävärin rinnalla käytetään viittä lisäväriä, jotka mahdollistavat väreillä leikittelyn ja muodostavat brändissä värejä hallitusti vaihtelemalla monipuolisen ja monikäyttöisen kokonaisuuden.
Kaupunkilaiset nimesivät värit brändin osallistamisen yhteydessä maauimalaksi (sininen), puistoksi (vihreä), auringonkukkapelloksi (keltainen), Eksynyt-patsaaksi (vaaleanpunainen) ja robotiksi (violetti). Tarkat värimääritykset löytyvät Riihimäen kaupungin brändikirjasta ja graafisesta ohjeistosta.
Logon lisäksi kaupunki käyttää R-elementtiä, joka on keskeinen osa Riihimäen kaupungin visuaalista identiteettiä. Kaupunki käyttää R-elementtiä monella eri tavalla: viestin osana, itsenäisenä tunnuksenomaisena elementtinä tai kuvituksena. Lisäksi sen muotoja voi käyttää hyväksi erilaisten pintojen jakamiseen tai rajaamiseen.
Riihimäen brändi ja visuaalinen ilme uudistuivat syksyllä 2021.
Kaupungin vaakunaa käytetään viestinnässä vain rajatuissa tapauksissa.