Hyppää sisältöön

Käännös tehty koneellisesti käyttäen Google Translatea

Suomen lasimuseon verkkokauppa avautuu 28. toukokuuta 2024 – Riihimäen kaupungin verkkokauppa lanseerataan syksyllä

28.5.2024 Tiedotteet Koe ja näe Elä ja voi hyvin Kirjasto Kansalaisopisto Koulut Kulttuuri Liikunta Museot Suomen lasimuseo

Kolmen kirjakasan asetelma

Riihimäen kaupungilla on käynnissä laaja verkkokauppaprojekti, jonka pilottina toimiva Suomen lasimuseo lanseeraa oman brändinsä mukaisen verkkokaupan tiistaina 28. toukokuuta 2024. Verkkokaupan toimittaa CPU Oy, ja käyttöönottoprojekti toteutetaan Suomen lasimuseon, järjestelmätoimittajan, ICT-palvelutarjoaja Tieran ja Riihimäen kaupungin tietohallintopalveluiden yhteistyönä.

Alkuvaiheessa Suomen lasimuseon verkkokaupan tuotevalikoimaan kuuluu julkaisuja ja postikortteja, ja valikoima päivittyy säännöllisesti. Jatkossa saataville tulevat muun muassa tapahtumaliput ja pääsymaksutuotteet. Museon yhteydessä toimintaansa jatkavan museokaupan valikoima on laajempi, ja se sisältää monipuolisen valikoiman lasiaiheista kirjallisuutta sekä lasi- ja sisustusesineitä.

“Museokaupan laajeneminen verkkoon mahdollistaa valtakunnallisen sekä kansainvälisen tuotemyynnin. Olemme erittäin tyytyväisiä saadessamme olla Riihimäen kaupungin verkkokauppaprojektin suunnannäyttäjä”, Suomen lasimuseon johtaja Hanna Mamia-Walther iloitsee.

Elokuussa 2024 käynnistyy Riihimäen kaupungin yleisen verkkokaupan rakentaminen. Lasimuseon kanssa samaan järjestelmään perustettavan verkkokaupan on tarkoitus palvella kaikkia toimialoja, ja sen lanseeraus tapahtuu myöhemmin syksyllä. Kaupungin verkkokaupan kautta voi alkuvaiheessa maksaa muun muassa liikuntapalvelujen hallinnoimia liikuntapaikkoja, koulujen salien kertavarauksia, liikuntavälineitä sekä Riihimäen kansalaisopiston kursseja. Myöhemmin verkkokaupan valikoimaa laajennetaan kaupungin R-tuoteperheen ajattomilla ja tyylikkäillä käyttötuotteita, kuten korvakoruilla ja t-paidoilla.

Verkkokaupan taustalla tavoite sähköisten palvelujen kehittämiseen

Riihimäellä on jo pidempään keskitytty sähköisten palvelujen kehittämiseen, ja kaupungin osallistuminen Avoin kunta -hankkeeseen on ollut osa tätä kehitystyötä. Hankkeen myötä tunnistettiin tarpeita kuntalaisten omien tietojen ylläpidolle, toimialakohtaiselle sähköiselle asioinnille, osallistamiseen tähtääville toiminnallisuuksille sekä kohdennetulle tiedolle niiden kuntalaisten osalta, joilla ei ole jatkuvaa asiointitarvetta kaupungin palveluissa. Ratkaisuksi ehdotettiin erilaisia palveluportaali-vaihtoehtoja.

”Vuoden 2024 alussa Riihimäen kaupungin tietohallinto kartoitti verkkokauppa- ja tilavaraustoiminnallisuuksien tarpeita. Kaupungille päätettiin ottaa käyttöön oma verkkokauppa nykyaikaisen maksurajapinnan tarjoamiseksi kuntalaisille, digitaalisten palvelujen ensiaskeleena. Verkkokauppaa kehittämällä ja palveluvalikoimaa laajentamalla voidaan tulevaisuudessa edetä kohti laajempaa sähköisten palvelujen valikoimaa”, Riihimäen kaupungin tietohallintopäällikkö Maria Pohjanvuori kertoo.

Lisätiedot