Hyppää sisältöön

Käännös tehty koneellisesti käyttäen Google Translatea

Riihimäki tarttuu huoleen lasten ja nuorten lukutaidosta uudella käytännöllä

11.3.2025 Tiedotteet Opi ja kasvata Koulut Kirjasto Lukio Opiskelu Perusopetus Varhaiskasvatus

Alakouluikäinen tyttö lukee paperia pulpetin ääressä keskittynyt ilme kasvoillaan. Tytöllä punaiset hiukset letillä.
Kuva: Jenniina Nummela

Riihimäen kaupunki aloittaa torstaista 13. maaliskuuta 2025 alkaen uuden lukutaidon kehittymistä tukevan Lupa lukea -käytännön. Maaliskuun puolivälistä peruskoulujen ja lukion lapsilla ja nuorilla on lupa lukea kello kymmenen tienoilla vähintään 10 minuuttia joka arkipäivä. Myös varhaiskasvatuksessa kiinnitetään huomiota lukemiseen ja etsitään uusia tapoja pysähtyä kirjallisuuden äärelle varhaiskasvatuspäivän aikana.

Kymmenen minuutin Lupa lukea -tuokiossa peruskouluissa ja lukiossa opettajat ja oppilaat uppoutuvat lukemaan valitsemaansa kaunokirjallisuutta, tietokirjoja tai lehtiä. Tuokioissa luetaan perinteisiä kirjoja, ei digitaalisia materiaaleja.

Tehtävänantoja ei jakseta lukea

Lukutuokioiden idea on lähtöisin Riihimäen lukion rehtori Kari Jukaraiselta. Riihimäen lukiossa joka-aamuiset lukuhetket aloitettiin jo helmikuussa. Esimerkistä innostuneena perusopetus ja varhaiskasvatus lähtevät käytäntöön mukaan.

”Havahduin tilanteisiin, joissa eri oppiaineissa tehtävän tehtävänanto voi olla opiskelijan keskittymiskyvylle liian pitkä. Tilanne hermostuttaa opiskelijaa ja negatiivinen tunne laskee motivaatiota koko oppiainetta kohtaan. Tätä pohdimme kollegojen kanssa, ja yhtenä keinona aloitimme helmikuun alussa lukutuokiot lukiolla”, Jukarainen kertoo.

Lukumummoja, kirjailijavierailuita, lukufestareita

Lukemisen edistämiseen on käytetty Riihimäen peruskouluilla monia keinoja.

”Lukumummot käyvät Eteläisellä koululla säännöllisesti luetuttamassa oppilaita. Lisäksi kirjailijoita on tullut tutuksi kirjailijavierailujen kautta. Olemme myös toteuttaneet esimerkiksi lukufestariviikkoja ja keränneet leimoja lukupassiin. Lukeva koulu -tiimi työskentelee systemaattisesti koulun oppilaiden ja opettajien tukena lukutaidon kehittämisessä”, kertoo Eteläisen koulun rehtori Eija Siilimäki.

Riihimäen perusopetuksen aiemmin teettämässä oppimateriaaleihin liittyvässä selvityksessä opettajat näkivät, että paperiset oppikirjat soveltuvat digitaalista oppimateriaalia paremmin keskittymisen tukemiseen sekä suomen kielen oppimisen tukemiseen. Selvitys nosti esiin myös huolen oppilaiden lukutaidosta ja aivoterveydestä sekä tarpeen rajoittaa digilaitteilla käytettävää aikaa.

Myös aikuiset voivat osallistua

Kouluilla ja varhaiskasvatuksessa on pidetty aiemminkin lukutuokioita, mutta yksiköiden käytännöissä on ollut eroja.

“Lukuhetket eivät ole sinänsä uutta. Nyt haluamme kuitenkin tehdä lukemisen päivittäiseksi rutiiniksi kaikenikäisille lapsille ja nuorille läpi kaupungin sekä antaa lukemiselle sen ansaitseman huomion”, opetuspäällikkö Outi Ervasti kertoo.

Lupa lukea -työhön ryhtyneet toivovat, että Riihimäellä myös aikuiset kotona näyttäisivät esimerkkiä lukemiseen. Esimerkkiä voi näyttää vaikka viikonloppuisin keskittymällä kymmenen minuuttia lehteen tai kirjaan lapsen nähden.

Aikuiset ja lapset saavat kirjastosta vinkkejä kiinnostavien kirjojen valintaan.

www.riihimaki.fi/lukutaito

Lue aiempi tiedote (elokuu 2024): Riihimäki korvaa yläkoulujen digitaalisia oppimateriaaleja perinteisillä – taustalla laaja selvitystyö

Lisätiedot