Hyppää sisältöön

Käännös tehty koneellisesti käyttäen Google Translatea

R-liikenteen asiakastyytyväisyyskyselyyn saatiin ennätysmäärä vastauksia

10.3.2025 Tiedotteet Asu ja rakenna Vaikuta ja tutustu Julkinen liikenne Joukkoliikenne Osallisuus

Punainen linja-auto pysäkillä etuovi avoinna.

Riihimäen kaupunki toteuttaa kerran vuodessa eli R-liikenteen (linjaliikenne ja R-kyyti) asiakastyytyväisyyskyselyn. Alkuvuonna vuoden 2025 kyselyyn saatiin ennätysmäärä vastauksia – 274 kappaletta. Vastauksista noin 77 prosenttia annettiin verkkokyselyn kautta ja loput paperisilla vastauslomakkeilla.

Kyselyssä vastaajia pyydettiin arvioimaan eri aiheita asteikolla 1–5.

Kyselystä saatiin seuraavat arvosanat (suluissa vuoden 2024 arvosana):

  • R-liikenne (linjat ja R-kyyti) kokonaisuutena toimii hyvin 3,5 (3,6).
  • Kuljettajat ovat ystävällisiä ja asiakaspalveluhenkisiä 3,9 (4,0).
  • Kuljettajien ajotapa on turvallinen ja matkustajat huomioon ottava 3,7 (3,9).
  • Bussit ovat siistejä ja hyväkuntoisia 3,6 (3,6).
  • Bussit pysyvät hyvin aikatauluissaan 3,2 (3,3).
  • Kertalippujen hinnat ovat sopivat 4,2 (4,2).
  • Muiden lipputuotteiden hinnat ovat sopivat 3,9 (4,0).
  • Aikataulu- ja reittitietojen sekä ohjeiden löytäminen on helppoa 3,2 (3,6).
  • Aikataulu- ja reittitiedot ovat selkeitä 3,2 (3,5).
  • Pysäkkien odotustilat ovat hyvät ja niistä pääsee helposti kyytiin ja pois 3,2 (3,1).

Sanallisista vastauksista suurimmassa osassa toivottiin lisää bussivuoroja tai annettiin joko positiivista tai negatiivista palautetta kuljettajista. Useissa vastauksissa annettiin myös palautetta aikatauluissa pysymisestä tai toivottiin parannusta pysäkkien laatuun tai niiden talvikunnossapitoon.

Myös R-kyydistä ja sen tilaamisesta annettiin paljon sekä positiivista että negatiivista palautetta. Muita vastauksissa esille nousseita asioita olivat muun muassa aikataulujen selkeys ja bussikalusto.

Aikatauluissa pysymistä parannetaan syksystä alkaen

R-liikenteen palvelutasoa pyritään parantamaan aina, kun se on mahdollista. Usein liikenteen lisääminen kuitenkin tarkoittaa, että palvelua pitää vähentää jostakin muualta. Myös aikataulu- ja reittitietojen selkeyttä pyritään parantamaan tulevissa aikataulujulkaisuissa. Aikatauluissa pysymistä tullaan helpottamaan syksystä 2025 alkaen niillä linjoilla, jotka ovat usein myöhässä.

Kuljettajien toiminnan ja bussikaluston osalta liikennöitsijän kanssa tehtävää yhteistyötä tullaan tiivistämään. R-kyydissä esiintyvät ongelmatilanteet tarkastellaan aina ja R-kyydin järjestelmää ja käytäntöjä kehitetään, kun ongelmat johtuvat niistä.

Pysäkkien laatua parannetaan joka vuosi muutama pysäkki kerrallaan. Laadun parantamisella helpotetaan samalla myös pysäkkien talvikunnossapitoa.

Riihimäen joukkoliikenteen verkkosivut löytyvät osoitteesta www.riihimaki.fi/joukkoliikenne.

Lisätiedot

Suunnittelun ja toiminnanohjauksen vastuualue. Kaupunkiympäristön suunnittelun palvelualue. Joukkoliikenne, kaupunkipyörät.