Männistö Kimmo
Liikennetekniikan asiantuntija
Tekninen toimiala
Käännös tehty koneellisesti käyttäen Google Translatea
R-kyydin toiminta on jatkumassa Riihimäellä vuodenvaihteen jälkeen. Samalla aiotaan parantaa R-kyydin saatavuutta ja lisätä aikataulutettua paikallisliikennettä. Riihimäen kaupungin tekninen lautakunta käsittelee asiaa 15. marraskuuta.
Mikäli lautakunta hyväksyy käsiteltävän esityksen, muun muassa sairaalalle kulkevien aikataulutettujen linjojen vuoroväli kasvaa kahteen kertaan tunnissa. Lisäystä on tulossa myös esimerkiksi aikataulutettuihin työmatkayhteyksiin sekä Pohjankorpeen kulkeviin vuoroihin.
Samalla R-kyydin saatavuutta parannettaisiin erityisesti viikonloppuiltaisin. R-kyydin ajoa puolestaan vähennettäisiin sellaisista ajankohdista, jolloin matkustajia on ollut hyvin vähän eli varhain aamuisin. Vuodenvaihteen jälkeen varhain arkiaamuisin ajossa olisi kaksi R-kyydin autoa kolmen sijaan ja varhain viikonloppuaamuisin yksi R-kyytiauto kahden sijaan.
R-kyyti tilataan joko Reitit ja liput -sovelluksella tai puhelimitse. Puhelintilausten järjestäminen on kallista. Siksi tekniselle lautakunnalle esitetään, että puhelintilaus maksaisi tilaajalle vuodenvaihteen jälkeen euron soittokerralta paikallispuhelumaksun lisäksi. Tämä vähentäisi kaupungille koituvia kustannuksia ja kannustaisi tilaajia siirtymään Reitit ja liput -sovelluksen käyttäjiksi.
R-kyyti aloitti toimintansa Riihimäen kaupungin ja Matkahuollon kutsukyytikokeiluna kesäkuun alussa ja kokeilujakso kestää vuodenvaihteeseen asti.
Syksyllä toteutettuun käyttäjäkyselyyn vastanneista suurin osa on tyytyväisiä R-kyytiin. Vastaajat muun muassa kokevat, että R-kyyti on helpottanut arkea. Tyytyväisimpiä ovat sellaiset R-kyytiläiset, jotka käyttävät palvelua Reitit ja liput -sovelluksella ja eivät aiemmin juurikaan käyttäneet paikallisliikennettä. Yli puolet vastaajista suosittelisi R-kyytiä tuttavalleen.
R-kyyti korvaa aiempien aikataulutettujen linjojen käyttöä, mutta paljon myös omalla autolla tai taksilla kulkemista sekä kävelyä.
Vastaajat pitävät huonona muun muassa sitä, että R-kyytiä on välillä vaikea saada ruuhkaisina kellonaikoina. Lisäksi moni pitää huonona sitä, että kutsuliikenteessä matka-aika on arvio eikä sitä voi tietää etukäteen täsmällisesti. Toteutuneeseen matka-aikaan moni on kuitenkin tyytyväinen.
Huonona asiana koetaan myös R-kyydin luotettavuus. R-kyytien myöhästymisten määrä on kuitenkin laskenut koko ajan ja tällä hetkellä vain alle viisi prosenttia kaikista R-kyydeistä on myöhässä.
Myös tekniset ongelmat, kuten kyytien reititykseen ja tilaukseen liittyvät ongelmat, harmittavat matkustajia. Teknisten ongelmien korjaamiseksi on jo tehty kehitystyötä ja sitä jatketaan edelleen yhdessä Matkahuollon kanssa.
R-kyytiä koskevaan kyselyyn vastasi yli 250 R-kyydin käyttäjää. R-kyydillä on Riihimäellä käyttäjiä yhteensä noin 1200.
R-kyydin käyttäminen on Riihimäellä sangen runsasta eli matkustajia on keskimäärin neljä autotuntia kohti ja R-kyydin matkoista yli 60 prosenttia on yhdistettyjä matkoja. Suurin osa R-kyydin käyttäjistä tilaa matkansa Reitit ja liput -sovelluksella.
Kyselyyn vastanneista yli 60 prosenttia on sitä mieltä, että R-kyydillä pääsee liikkumaan paremmin kuin aikataulutetulla liikenteellä ja vastaajat pitivät erityisesti R-kyydin joustavuudesta. Kyselystä ilmenee, että R-kyyti on houkutellut käyttäjikseen myös sellaisia ihmisiä, jotka eivät ole aiemmin käyttäneet Riihimäen paikallisliikennettä. Vastaajista 73 prosenttia toivoo R-kyydin jatkavan Riihimäellä.
Riihimäen paikallisliikenteen eli R-liikenteen käyttäjämäärä on kokonaisuudessaan kasvanut runsaasti ja R-liikenteen matkustajamäärä on tällä hetkellä ennätyskorkealla.
Löydät Riihimäen teknisen lautakunnan esityslistan täältä.
Liikennetekniikan asiantuntija
Tekninen toimiala
Kategorioiden arkisto: Tiedotteet
Aihealueet: Asu ja rakenna , Elä ja voi hyvin , Vaikuta ja tutustu ,
Avainsanat: Hankkeet , Joukkoliikenne , Julkinen liikenne , Päätöksenteko ,
Kaikki artikkelit: Ajankohtaista