Hyppää sisältöön

Käännös tehty koneellisesti käyttäen Google Translatea

Mielikuvat Riihimäestä ovat muuttuneet viidessä vuodessa myönteisemmiksi

24.10.2024 Tiedotteet Vaikuta ja tutustu Asuminen Elinvoima Kysely Viestintä ja markkinointi

Valkoinen kaksikerroksinen rakennus, jonka edessä puiset pöydät ja penkit. Villiviiniä kasvaa seinissä ruskan punaisena.
Riihimäen tunnetuin vierailukohde on Suomen lasimuseo. Kuva: Teemu Virtanen

Suomalaiset tuntevat Riihimäen paremmin kuin viisi vuotta sitten. Lisäksi suomalaisille on välittynyt erityisesti uutisten kautta positiivinen kuva Riihimäestä.

Nämä seikat selviävät tutkimuksesta, jonka Riihimäen kaupunki teetti suomalaisten kokemuksista ja mielikuvista Riihimäkeen liittyen. Tutkimuksen teki Taloustutkimus Oy. Kyselyyn vastasi yli 1800 suomalaista.

Näkemys Riihimäestä on aiempaa myönteisempi kaikilla mitatuilla osa-alueilla. Arvioituja osa-alueita ovat muun muassa houkuttelevuus päivävierailu-, työssäkäynti-, opiskelu- ja asuinkaupunkina.

Riihimäelle on helppo tulla

Vastausten perusteella Riihimäkeen yhdistetään useiten sen sijaintiin ja saavutettavuuteen liittyvät seikat. Riihimäen koetaan olevan hyvien julkisten kulkuyhteyksien päässä lähellä Helsinkiä.

Sijainnin jälkeen Riihimäki saa seuraavaksi myönteisimmät arviot uusiin asukkaisiin suhtautumisessa sekä kulttuuripanostuksissa ja -kohteissa.

Arvosanat kaikkien vastaajien kesken ovat parantuneet kaikkien väittämien kohdalla viidessä vuodessa. Sama kysely toteutettiin edellisen kerran vuonna 2019.

Uutisista positiivinen kuva Riihimäestä

Suurin muutos kyselyssä tuli kysymykseen “Millainen kuva sinulle on välittynyt Riihimäestä uutisten kautta?”. Vuonna 2019 myönteisen tai erittäin myönteisen arvion uutisten perusteella antoi 28 prosenttia kaikista vastaajista. Vuonna 2024 sama lukema on peräti 50 prosenttia.

Houkuttelevuus päivävierailukohteena kasvanut

Riihimäen houkuttelevuus muualla asuvien päivävierailukohteena on vahvistunut.

Suomen lasimuseo on edelleen Riihimäen tunnetuin kulttuuri- ja vierailukohde, sen tunsi 71 prosenttia vastaajista. Toiseksi tunnetuin kohde oli Erämessut, kolmanneksi tunnetuin hyttikortteli/vanha lasitehdas. Neljänneksi tunnetuin kohde oli Riihimäen teatteri ja viidenneksi Suomen Metsästysmuseo.

Asukkaat arvostavat sujuvaa arkielämää

Riihimäkeläisten arviot kotikaupungistaan ovat kautta linjan aiempaa myönteisempiä.

Omilta asukkailtaan Riihimäki saa hyvät arviot muun muassa arkielämän asioiden hoidosta ja turvallisuudesta.  Riihimäkeläiset kokevat vahvasti, että uudet asukkaat ovat Riihimäelle tervetulleita ja että Riihimäki on robotiikkaosaamisen edelläkävijäkaupunki.

Vetovoimaisuus kehittämisen kohteena

Kriittisimmin kaikki vastaajat arvioivat Riihimäkeä kaupunkikeskustan elävyyden, vetovoimaisuuden ja työpaikkojen osalta. Vuoden 2019 tuloksiin verrattuna mielikuvat Riihimäestä ovat kuitenkin kehittyneet suotuisaan suuntaan näilläkin osa-alueilla.

Naapurikunnissa kiinnostusta muuttamiseen

Muualla asuvien keskuudessa harkinta Riihimäelle muuttamisesta on hieman kasvanut. Vakituisena asuinkaupunkina sekä myös opiskelukaupunkina Riihimäki houkuttelee erityisesti naapurikuntien asukkaita. Muuttamisesta ovat kiinnostuneet erityisesti 50 vuotta täyttäneet.

Muuttoa Riihimäelle voisivat harkita erityisen usein naapurikuntien asukkaiden lisäksi Uudellamaalla pääkaupunkiseudun ulkopuolella asuvat sekä Hämeen alueella asuvat. Muutto Riihimäelle voisi olla yksi tulevaisuuden vaihtoehto erityisesti paluumuuttajille.

Tutkimus tehtiin sähköisenä kyselynä 24. kesäkuuta – 16. elokuuta 2024. Kyselyyn vastasi yli 1 800 henkilöä, joista riihimäkeläisiä noin kolmasosa, 620. Vastaajat olivat 15–79-vuotiaita.

Tutkimus tehtiin edellisen kerran ja samalla ensimmäisen kerran keväällä 2019. Tutkimus sisälsi samat osa-alueet ja kysymykset.

Lisätiedot