Hyppää sisältöön

Käännös tehty koneellisesti käyttäen Google Translatea

Uusi rehtorikolmikko on valmiina kouluvuoteen: “Teemme paljon yhteistyötä ja tuemme toisiamme”

9.8.2024 2024 Riksussa töissä Perusopetus

Riihimäen yläkoulujen uudet rehtorit Anita Rintala, Olli Selin ja Hanna Pylvänäinen poseeraavat iloisina rivissä.
Riihimäen yläkoulujen uudet rehtorit Anita Rintala (vas.), Olli Selin ja Hanna Pylvänäinen Kuva: Jenniina Nummela

Riksussa töissä on juttusarja, jossa Riihimäen kaupungin työntekijät kertovat työstään.

Kaikissa Riihimäen kolmessa yläkoulussa aloittaa uusi rehtori: Hanna Pylvänäinen Harjunrinteen koulussa, Olli Selin Karan koulussa ja Anita Rintala Pohjolanrinteessä.

Yhteistyö on jo alkanut ja kalentereihin on merkattu säännöllinen reksitapaaminen joka toinen viikko. Rehtorikolmikon tavoitteena on vaihtaa kokemuksia ja luotsata yhteisesti yläkoulua samaan suuntaan.

Uusien rehtoreiden mukaan murrosikä ja aikuiseksi kasvaminen on nyt vaikeampaa kuin sukupolvi sitten. Tarjolla on monenlaista tietoa ja käsitystä asioista, ja niistä pitäisi löytää oma näkemys. Sosiaalisen median myötä asioista puhutaan enemmän, ja nuoret osaavat sanoittaa myös hankalia tunteitaan. He saavat somesta vertaistukea, mutta paineitakin sieltä tulee.

”Rehtorin työssä tärkeintä on järjestää puitteet sille, että oppilaat saavat oppia ne asiat, jotka ovat opetussuunnitelmassa. Tähän sisältyy asioita lukujärjestysten laatimisesta oppilashuollollisiin ja kiinteistöhuollollisiin asioihin”, toteavat kaikki kolme rehtoria.

Tukea luokanvalvojille

Hanna Pylvänäinen tiivistää rehtorin tärkeimmäksi tehtäväksi opettajien työn tukemisen. Kun he pystyvät tekemään parhaansa, oppilailla on mahdollisuus oppia.

”Pidän tärkeänä tukea luokanvalvojan työn tukemista, sillä se edesauttaa oppilaiden hyvinvointia ja oppimista. Jokaisella luokalla on viikoittainen luokanvalvojan vartti. Yritän lisätä luokanvalvojan tunteja tai vartteja, jotta opettajilla on enemmän aikaa kohdata oppilaita”, Pylvänäinen sanoo.

Pylvänäinen on toiminut neljä vuotta rehtorina Kristiinankaupungissa. Lisäksi hänellä on pitkä kokemus luokanopettajan, käsityönopettajan ja vararehtorin työstä Helsingissä.

”Yläkoulu on energinen ympäristö, ja nuorten kasvun ja kehittymisen seuraaminen on hienoa. Minulla ei ole opetusta, mutta pidän yhden tunnin jokaiselle luokkatasolle, jotta pääsemme tutustumaan toisiimme.”

Helsingissä asuva Pylvänäinen odottaa lukuvuodelta tutustumista Riihimäkeen, riihimäkeläisiin ja oman koulun ihmisiin. Vapaa-aikanaan hän lukee ja tekee käsitöitä. Liikkuminen pitää mielen virkeänä ja musiikki pulssin korkealla.

Uusi yläkoulun rehtori Hanna Pylvänäinen poseeraa kuvassa.
Rehtori Hanna Pylvänäinen kertoo pitävänsä yhden tunnin jokaiselle luokkatasolle, jotta hän ja oppilaat pääsevät tutustumaan toisiinsa.

Rehtorin tehtävä tuntui luontevalta

Anita Rintalalla toimi viime vuonna Pohjolanrinteen virkaa tekevänä rehtorina ja tätä aiemmin viransijaisena. Rintala kiinnostui rehtorin tehtävistä, koska hän tykkää organisoida ja suunnitella asioita.

”Pääsin mukaan koulun kehittämistehtäviin ensin vararehtorina, jolloin näin opettajan työn vähän toisesta näkökulmasta. Tein 20 vuotta luokanopettajan töitä Nurmijärvellä ja Riihimäellä Eteläisellä koululla.”

Toimiessaan vararehtorina Rintala suoritti opetushallinnon tutkinnon, joka pätevöittää muodollisesti rehtorin tehtävään. Hän opiskeli myös 1,5 vuotta kestävän opetus- ja koulutusalan johtamisen koulutuskokonaisuuden.

”Hyvä rehtori on aito ja läsnä oleva, ja rakentaa kouluyhteisöä yhdessä muiden kanssa. Tämä on ihmissuhdetyö, jossa keskustellaan paljon”, Rintala sanoo.

Rehtori vastaa viime kädessä kaikesta, niin oppilaista kuin rakennuksista. Välillä Rintala on jopa hiekoittanut pihaa, mutta paljon hän on  myös tietokoneella hoitamassa hallinnollisia tehtäviä, kuten palkkoja, sijaisten hankintaa ja viestintää vanhemmille, opettajille ja yhteistyötahoille.

Pohjolanrinteen koulun rehtori Anita Rintala hymyilee kuvassa.
”Aina jutellessani meidän nuorten kanssa, tulee luottavainen olo tulevaisuuteen. He ovat niin empaattisia ja ajattelevaisia”, sanoo Pohjolanrinteen uusi rehtori Anita Rintala.

”Haluan ylläpitää oppimisen iloa ja panostaa hyvinvointiin pienillä teoilla. Yksi tavoitteistani tänä lukuvuonna on lisätä positiivista palautetta kouluyhteisön jäsenten kesken. Voisimme tsempata vielä lisää ja sanoa kiitoksen ääneen”, Rintala sanoo.

Hyvinvointiasiat, esimerkiksi mielen haasteet ja koulupoissaolot, ovat joillain nuorilla ongelmana.

”Koulun tehtävä on etsiä ratkaisuja niihin. Omana kouluaikanani rehtoria katsottiin vahvasti ylöspäin. Minä en ole pelotetekijä, vaan kohtaan nuoren, annetaan tunteiden vähän laantua ja istutaan alas juttelemaan.”

Rintala kehuu nuoria energisiksi ja rohkeiksi. He ovat valmiita astumaan maailmaan ja kasvamaan tiedostaviksi, maailmaa parantaviksi aikuisiksi.

Viime vuonna Rintala opetti terveystietoa. Nyt hän toimii samanaikais- eli resurssiopettajana, joka tarkoittaa sitä, että hän voi mennä toiseksi opettajaksi esimerkiksi ruotsin tunnille.

Rintala asuu perheineen Riihimäellä ja lähtee työpäivän jälkeen usein haahuilemaan metsään. Ruuanlaitto, puutarhan hoito ja lukeminen ovat hänelle rakkaita harrastuksia.

Vielä yksi koulu haltuun

Karan koulun uusi rehtori Olli Selin työskenteli aiemmin 14 vuotta Orimattilan yhteiskoulun rehtorina. Hän kuitenkin halusi vielä uusia haasteita, sillä kokonaisuudet, isot ratkaisut sekä koulun ja opettamisen kehittäminen kiinnostavat Seliniä.

”Sekä Riihimäki että Karan koulu ovat hyvässä kuosissa, samoin kaupungin digipuoli ja robotiikka. On mukava lähteä kehittämään koulua, työyhteisöä ja itseään”, Selin kertoo.

Selin pohtii, että ennen koulu oli vahvasti konservatiivinen ja säilyttävä yhtenäiskulttuurin ylläpitäjä, joka toi uutta esille ensimmäisenä. Nyt yhteiskunnan muutos voi olla hyvinkin nopeaa, ja koululla voi viedä aikaa reagoida oikealla tavalla siihen.

”Kiinnostaa, mihin suuntaan koulua viedään ja minkälaisia megatrendejä yhteiskunnassa liikkuu samaan aikaan. Yhtenäiskulttuuri on tavallaan hävinnyt, ja se on täynnä pieniä alakulttuureja. Tietoisuus ja ymmärrys erilaisuudesta ja monimuotoisuudesta on lisääntynyt. Tietotekniikan järkevän käytön hyväksi koulu pystyy tekemään paljon.”

Karan koulun rehtori Olli Selin.
”Nuoret ovat aika samanlaisia kuin ennenkin. Some on tosin tuonut oman lisänsä. Joukossa hölmöillään joskus, mutta kuuntelemalla rauhallisesti ja keskustelemalla asiat hoituvat”, sanoo Karan koulun uusi rehtori Olli Selin.

Selin toteaa koulutyön yhdeksi isoksi ongelmaksi pitkäjänteisyyden ja kärsivällisyyden puutteen. Lopputulokseen pääseminen vaatii aina työtä, vaivaa ja aikaa.

Selin on historian ja yhteiskuntaopin opettaja ja tänä vuonna hän opettaa kahdelle seiskaluokalle historiaa. Hän ei ole tätä ennen opettanut neljään vuoteen, mutta pitää opettamista hyvänä tapana tutustua kouluun ja oppilaisiin.

Selin perheineen asuu Hollolassa. Vapaalla hän lukee mielellään historiasta, seuraa yhteiskuntaa ja on uutisnarkomaani. Talvella hän hiihtää Salpausselällä ja kesäisin purjehtii ja mökkeilee Päijänteellä. Tähtitaivaan ilmiöt tallentuvat kameralla.

Teksti: Reija Ypyä
Kuvat: Jenniina Nummela