Kaksi euroa maksavalla R-kyydillä pääsee kätevästi lähes mihin vain Riihimäellä
Kati Laakso nousee R-kyytiin työpaikaltaan Wurthilta. Kuljettaja Aila Uitto tervehtii häntä iloisesti kuin vanhaa tuttua, niin kuin hän onkin.
”Pelaamme molemmat puhelimella koukuttavaa Hay Day -peliä ja tavatessamme keskustelemme aina siitä”, Uitto kertoo nauraen.
Laakso käyttää R-kyytiä vähintään kerran viikossa, joskus useamminkin. Hän hehkuttaa usein työkavereilleen sen kätevyyttä, kun kahden euron lipulla saa ajaa joustavasti kuin taksilla.
”Olen säännöllinen käyttäjä, vaikka vasta R-kyydin myötä löysin paikallisliikenteen. Sovellus on helppo ladata puhelimeen. Nyt tulin töistä ja menen kotiin. Olen myös mennyt tanssitunnille, käynyt vanhemmillani kylässä Riihimäen ja Hausjärven rajalla ja hoitanut niin omat kuin lapsen lääkärireissut”, Laakso kertoo.
Kun perheen auto oli remontissa muutaman päivän niin kauppa-asiatkin hoidettiin R-kyydillä.
”Tilasin lauantaiaamun ensin kyydin kotoa Prismalle kahdeksalta ja kahden tunnin kuluttua sieltä takaisin. Mies ihmetteli homman jouhevuutta, sillä hän ei ole vuosiin mennyt bussilla. Parasta R-kyydissä on Aila, sillä hän on aina niin hyväntuulinen ja ystävällinen!”
Vartin aikahaarukka odottelulle
Uitto on ajanut R-kyytiä vuoden verran. Aikaisemmin hän ajoi palvelulinjaa, joka keräsi ikäihmisiä tietyltä reitiltä. Se lakkautettiin, mutta linja on tulossa takaisin pienimuotoisemmin.
”R-kyydin ajamisessa mukavinta ovat asiakkaat, joiden kanssa pääsen höpöttämään. Monet tulevat tutuiksi ja on päivän piristys, kun huomaan listalta, että jesss, Saara ja Jussi tulevat tänään kyytiin.”
Joskus he kyllä menevä toiseen autoon, sillä yhtä aikaa liikkuu kaksi R-kyydin autoa. Kyydit pomppivat tilausjärjestelmässä kuljettajalta toiselle riippuen siitä, kumpi on lähempänä. Välillä asiakas voi saada kyydin yllättäen minuutissa, jos auto on lähellä juuri kun hän tekee tilausta. Järjestelmä suunnittelee loogisen reitin, mutta kuljettaja voi vaikuttaa siihen.
”Tilaaja kirjoittaa viestikenttään, miltä pysäkiltä hänet haetaan. Kyydin tilaajalle annetaan 15 minuutin aikahaarukka. Kun auto saapuu pysäkille, matkustajaa odotetaan maksimissaan kolme minuuttia ja sitten soitetaan, jos asiakasta ei kuulu paikalle. Harmillisen usein he eivät vastaa puhelimeen”, Uitto kertoo.
Kyydissä on kaikenikäisiä ihmisiä. Työmatkalaiset menevät asemalle tai lähtevät sieltä kotiin. Sairaalaan ja kauppakeskuksille kuljetaan joka päivä monta kertaa. Seuraavaksi Uitto ajaa kauppakeskus Merkokselle noutamaan koulutyttöä, joka on varannut tänään sinne kaksikin kyytiä tunnin välein. Tyttöä ei näy eikä hän vastaa puhelimeen.
”Hän oli eilenkin varannut kyydin, mutta ei ollut siellä eikä vastannut puhelimeen. Epäilen nyt samaa. Täytyy seuraavalla kerralla korostaa, että puhelimeen täytyy vastata.”
R-kyydillä baariin
Seuraavaksi haetaan kyytiin herra, joka on tilannut auton neljäksi. Mutta koska Uiton edellinen kyyti on lähellä, hän soittaa kysyäkseen, voisiko tulla 10 minuuttia aikaisemmin. Se sopii, ja Uitto kurvaa postilaatikon eteen. Sanotaan herraa vaikka Matiksi, sillä hän ei halua kertoa nimeään.
”Morjesta Matti, kiva kun pääsit aikaisemmin”, Uitto kiittää.
Matti kertoo käyvänsä tiistaisin pelaamassa kenoa ravintola Wanhassa mestarissa. Hän soittaa kuukauden kyydit kerrallaan eli noudon kotoa neljältä ja ravintolalta kello 20.
”Minua ei kiinnosta netin käyttö eikä puhelinsovellukset ja siksi tilaan kyydit puhelimella ja maksan käteisellä bussissa. Ravintolalle on vajaa neljä kilometriä, ja ilman R-kyytiä en kävisi pelaamassa”, Matti toteaa.
Kyydin voi varata soittaen arkisin viiteen asti. Bussit kartalla -ohjelmasta näkee, missä bussit liikkuvat.
”Joskus auto voi hajotakin. Kerran tästä meni renkaasta kumi puhki. Silloin soitin korjaamopäällikölle, ja miehet tulivat vaihtamaan renkaan.”
Seuraavaksi Aila hakee Vanhainkodintieltä Kirsin, joka kehuu puhelinsovellusta ja R-kyytiä.
”En asu Riihimäellä, mutta tyttären luona käydessä käyn vanhainkodissa mummia katsomassa toisella puolella kaupunkia”, Kirsi kertoo.
Viimeisen asiakkaan Uitto nappaa bussipysäkiltä ja vie päiväkodille Piikinmäkeen.
”Haastavinta on aikataulussa pysyminen. Välillä pitäisi olla kolmessa paikassa yhtä aikaa. Silloin joku joutuu pakostikin odottelemaan, mutta soitto asiakkaalle kyydin myöhästymisestä korjaa hiukan tilannetta. Enimmäkseen ihmiset ovat tyytyväisiä R-kyytiin. Pari asiakasta on kertonut, että perhe on voinut siirtää toisen auton ostoa R-kyydin ansiosta”, Uitto kertoo.
R-kyyti on lähes taksin veroinen
- Riihimäen paikallisliikenteen kutsukyytipalvelulla eli R-kyydillä pääsee matkustamaan sellaisiinkin paikkoihin ja kellonaikoihin, joihin aikataulutetulla linjaliikenteellä ei pääse.
- R-kyydin bussi kulkee vain silloin, kun on tilauksia. Samaan suuntaan kulkevia matkustajia yhdistellään samalle reitille. R-kyydin aikataulu ilmoitetaan 15 minuutin aikavälinä, jotta yhdistely onnistuu. Kyyti maksaa kaksi euroa.
- R-kyydin voi tilata Matkahuollon Reitit & Liput -sovelluksella tai numerosta 0200 555 35 (ma–pe kello 7–17, la kello 10–15).
- R-kyyti palvelee koko taajama-alueella sekä Herajoen työssäkäyntialueella. R-kyyti noutaa pysäkeiltä, mutta matkoja voi hakea osoitteesta osoitteeseen. Sovellus tai asiakaspalvelija kertoo oikean noutopysäkin.
- Riihimäen paikallisliikenteessä tehtiin vuonna 2022 ennätykselliset noin 219 000 matkaa. Yhtä paljon on matkustettu viimeksi 35 vuotta sitten.
- Ahkerimmin paikallisliikennettä käyttivät koululaiset ja opiskelijat, noin 84 000 matkaa. Kerta- ja sarjalipulla matkustavat aikuiset matkasivat paikallisliikenteessä noin 55 000 kertaa.
Teksti Reija Ypyä