Vettenterä Ari
Kaupungingeodeetti
Elinvoiman toimiala
Käännös tehty koneellisesti käyttäen Google Translatea
Suomen tieverkko koostuu maanteistä, kaduista ja yksityisteistä. Maanteiden, katujen ja yksityisteiden tienpitäjinä toimivat eri tahot. Maanteitä hallinnoi valtio, katuja hallinnoi kunnat ja yksityisteitä hallinnoi tiekunnat tai yksityisteiden tieosakkaat.
Yksityistieavustusten myöntäminen on kunnan vapaaehtoista harkinnanvaraista toimintaa. Kunta päättää yksityistieavustuksista, niiden ehdoista ja valvonnasta. Riihimäen kaupunki myöntää suostumuksen yksityisteiden liikenteenohjauslaitteiden asettamiseen.
Yksityisteiden liikenteenohjauslaitteilla tarkoitetaan esimerkiksi liikennemerkkejä ja puomeja. Liikenteenohjauslaitteen saa asettaa yksityistielle tiekunta tai osakkaat saatuaan siihen kunnan suostumuksen.
Kunnan suostumusta ei tarvita tien kunnon, tiellä tai sen vieressä tehtävän työn vuoksi tilapäisten liikenteenohjauslaitteiden asettamiseen. Kyse on usein tilanteesta, jossa tilanteen poikkeuksellisuus tai kiireellisyys ei mahdollista suostumuksen hankkimista. Mikäli tilanteesta tulee pysyvämpi, on yksityisen tienpitäjän hankittava suostumus.
Tienpitäjän (tiekunta tai tieosakkaat) tulee hakea suostumusta liikenteenohjauslaitteen asettamiseen kunnalta ja viranhaltija tekee hakemuksen perusteella päätöksen, joka asetetaan yleisesti nähtäville. Tiekunnan tai osakkaiden tehtävänä on liikenteenohjauslaitteen hankkiminen, paikalleen asentaminen ja kunnossapito. Hakija vastaa myös liikenteenohjauslaitteen oikeellisuudesta ja ajantasaisuudesta.
Hakemuksessa tulee esittää seuraavat tiedot:
Liikenteenohjauslaitteen asettamisesta on tieliikennelain mukaan toimitettava tieto Väylävirastolle ohjauslaitetta koskevan tiedon tallentamiseksi Digiroad-tietojärjestelmään. Tiekunta tai osakkaat ilmoittavat tiedot Digiroadiin sivulle Yksityistietojen ilmoittaminen Digiroadiin
Jos valtio tai kunta avustaa tiekuntaa tai tieosakkaita yhteisesti tien kunnossapidossa, tien käyttämistä muuhun kuin tieosakkaiden hyväksi tapahtuvaan liikenteeseen ei saa kieltää tai tietä sulkea sinä ajanjaksona, jota avustus koskee. Sama koskee tietä, jonka kunnossapidosta kunta vastaa kustannuksellaan. (Yksityistielaki 560/2018, pykälä 85.)
Yksityistielaki 560/2018 sisältää tietoa muun muassa yksityistien kunnossapidosta ja kustannuksista, liikennemerkkien asettamisesta, yksityistien käytön rajoittamisesta ja kieltämisestä, muiden kuin tieosakkaiden oikeudesta käyttää yksityistietä ja vaatimuksista valtion ja kunnan avustusten ehdoiksi.
Laki rajaa kunnan avustusmahdollisuuksia asettamalla yksityistietä koskevan avustuksen edellytykseksi, että tietä koskevien asioiden hoitamista varten on perustettu tiekunta ja että tiekuntaa ja yksityistietä koskevat tiedot yksityistierekisterissä sekä tie- ja katuverkon tietojärjestelmässä ovat ajantasaiset niin kuin yksityistielaissa edellytetään. Lain tarkoituksena on taata yksityisteitä koskevissa asioissa asianosaisten oikeusturva ja tieosakkaiden yhdenvertainen kohtelu.
Yksityistiehen tieoikeuden saanut on velvollinen tieosakkaana osuutensa mukaan osallistumaan kyseisen yksityistien kunnossapitoon.
Tien rakentamis- ja kunnossapitovelvollisuus alkaa, kun tieoikeus perustetaan ja päättyy, kun tieoikeus lakkaa. Tiekunta voi hakemuksesta velvoittaa yksityistien varrella olevan kiinteistön osakkaaksi, jos tietä voidaan käyttää kiinteistön liikennetarpeisiin.
Tienpitovelvollisuus ja siitä aiheutuvat kustannukset jaetaan tieosakkaiden kesken tieyksikköjen perusteella. Tieyksiköt vahvistetaan tieosakkaiden kesken tieyksikkölaskelmassa.
Yksityistien kannattaa rekisteröityä ja tarvittaessa se voi palkata tieisännöitsijän valvomaan tiekunnan etua ja helpottamaan hallinnollista työtä. Ohjeita yksityistien perustamiseen, hoitoon ja ylläpitoon saa Maanmittauslaitokselta sivuilta. Tiekunnan tiedot ilmoitetaan Maanmittauslaitokselle ja Digiroadiin.
Lisätietoa yksityisteistä löydät Finlex:n, Maanmittauslaitoksen sivujen ja Väyläviraston sivuston lisäksi esimerkiksi Suomen Tieyhdistyksen -verkkosivustolta. Suomen Tieyhdistyksen sivustolta voi tilata myös maksuttoman yksityistieuutiskirjeen tai maksuttoman YksityistieUutiset –lehden.
Riihimäen kaupunki valmistelee päätöksentekoon yksityistieavustuksiin liittyviä muutoksia. Tulevaan päätöksentekoon ja muutoksiin liittyen kaupunki järjesti kaikille avoimen yleisötilaisuuden ja kutsui yksityistieavustusta saaneet tiekunnat ja muut järjestäytymättömät tuensaajat tilaisuuteen kuulemaan ja keskustelemaan aiheesta. Yleisötilaisuus järjestettiin tiistaina 12.3.2024 Kalevantalon auditoriossa. Tilaisuuteen osallistui 67 tiekunnan edustajaa ja/tai avustusta saaneen tien asukasta.
Yleisötilaisuudessa kerrottiin olevan mahdollista, että kaupunki ei enää kevään 2025 jälkeen avusta yksityisteiden kunnossapidossa ja, että jatkossa myös uusi avustuskäytäntö on mahdollinen. Avustuskäytäntöä on valmisteltu muutettavaksi siten, että valaistuksen ylläpitoa ei enää jatkettaisi (kunnossapito, sähkölaskut). Muu avustaminen muuttuisi vuosittaiseksi/määräajoin päätettäväksi toistaiseksi voimassa olevan avustuskäytännön sijaan. Valaistujen yksityisteiden kohdalla tulisi avustusten saajien harkittavaksi, jatkavatko he valaistusta avustuksen päätyttyä. Yksityisteiden avustaminen ei kuulu kaupungin lakisääteisiin tehtäviin.
Yleisötilaisuudessa 12.3.2024 kerrottiin myös päätöksenteon aikataulusta: Nykyisen avustusmallin päättämistä valmistellaan kaupunginhallituksen päätettäväksi 2024, ja päätös tarkemmista avustuksen myöntämisen linjauksista on tavoite tehdä kaupungin päätösvaltaisessa toimielimessä vuoden 2024 lopulla.
Tärkeänä sanomana yleisötilaisuudessa oli myös se, että yksityisteiden kannattaa rekisteröityä ja perustaa tiekunta, joko yksin tai yhdessä lähistöllä olevien muiden yksityisteiden kanssa.
Tilannetieto 10/2024: Kaupunginhallitus käsittelee yksityisteiden avustusta koskevien sopimusten irtisanomista ja avustustoiminnan uudelleenjärjestelyä 21.10.2024. 21.10.2024 kaupunginhallituksen kokouksessa asian käsittely jäi pöydälle.
Tilannetieto 11/2024: Kaupunginhallitus käsitteli yksityisteiden avustusta koskevien sopimusten irtisanomista ja avustustoiminnan uudelleenjärjestelyä uudelleen kokouksessa 4.11.2024. Kyseisessä kokouksessa kaupunginhallitus päätti irtisanoa kaikki yksityisteiden avustusta koskevat sopimukset päättymään 30.9.2025, kumota kaikki yksityisteiden avustamista koskevat voimassa olevat hallintopäätökset ja lopettaa Riihimäellä käytössä ollut vakiintunut yksityisteiden avustuskäytäntö 30.9.2025. Yksityisteiden valaistukseen ja kunnossapitoon liittyvä kaikenlaatuinen vanhoihin sopimuksiin ja päätöksiin pohjautuva avustaminen kaupungin toimesta päättyy 30.9.2025. Lisäksi päätöksessään kaupunginhallitus mm. pyysi kaupungin teknistä toimialaa ryhtymään valmistelemaan päätösehdotusta uusista yksityisteiden avustamisen periaatteista niin, että uuden avustuskäytännön tulee olla yksityistielain mukainen ja varmistaa yksityistielain mukaiset edellytykset. Avustusta voidaan lisäksi myöntää 1.10.2025 alkaen vain, jos tiekunta on avustusta hakenut ja kaupunki on budjetoinut avustusvaroja kunakin vuonna. Kaupunki tulee muodostamaan uudelleen yksityisteiden avustusten myöntämisen edellytykset ja periaatteet erillisellä päätöksellä. Kaupunginhallituksen kokouksen pöytäkirja on luettavissa Riihimäen kaupungin verkkosivuilla: https://kunta2.riihimaki.fi/ktwebscr/pk_asil_tweb.htm?bid=7761
Kaupunginvaltuusto päätti talousarviosta 2025 kokouksessa 11.11.2024. Talousarviossa määrärahaksi yksityisteiden avustamiseen vuodelle 2025 varattiin noin 85 000 euroa.
Kaupungin uusiessa käytänteitään yksityisten teiden osalta 1.10.2025 alkaen, siirtyy kaupungin suora vastuu ja osallistuminen maaomaisuuden kautta tapahtuvaan tieosakkaana toimimiseen, josta vastaa elinvoiman toimiala ja maankäytön vastuualue (yhteyshenkilö kaupungingeodeetti Ari Vettenterä, tonttimyynti(a)riihimaki.fi ja/tai kirjaamo(a)riihimaki.fi). Tässä mallissa kaupunki voi olla tieosakas maan omistuksen perusteella ja asema vastaa täysin ketä tahansa tien varrelta maata omistavaa. Kaupunki poikkeaa kuitenkin perinteisestä tienomistajasta siten, että kaupunki voi toimia vain edustuksellisesti – päätökset tehdään toimielimissä ja viranhaltijoiden muodoltaan säännellyin menettelyin. Yksityisen tien osakaan roolin osalta tämä tarkoittaa sitä, että käytännössä kaupunki voi osallistua maanomistajana tiekunnan toimintaan tiekunnan kautta. Kaupungin tavoitteena on toimiva ja yksityistielain mukainen hallinto kaikilla niillä yksityisillä teillä, joiden osakkaana kaupunki on.
Mahdollisen tieosakkaana toimimisen lisäksi kaupunki voi avustaa yksityisteitä uusien yksityisteiden avustamisen periaatteiden mukaan. Uusista yksityisteiden avustamisen periaatteista päätetään teknisessä lautakunnassa vuoden 2025 alkupuolella. Avustusta voidaan myöntää 1.10.2025 alkaen vain, jos tiekunta on avustusta hakenut ja kaupunki on budjetoinut avustusvaroja kunakin vuonna.
Yksityisteiden osakkaat vastaavat tien kunnosta ja kuljettavuudesta yksityistielain pykälän 24 mukaisesti.
Yksityistielain pykälä 24, Tien kunnossapito
Tie on pidettävä tieosakkaiden liikennetarpeen edellyttämässä kunnossa niin, että kunnossapidosta ei aiheudu tieosakkaalle kohtuuttomia kustannuksia, että tiestä tai sen käyttämisestä ei aiheudu kenellekään tarpeetonta haittaa tai häiriötä taikka tarpeetonta haittaa ympäristölle tai muuta yleisen edun loukkausta. Kunnossapidossa on otettava huomioon myös liikenneturvallisuus.
Jos tie tai sen osa ei ole kenellekään tieosakkaalle välttämätön talvella, talvikunnossapito voidaan siltä osin jättää tekemättä.
Tien kunnossapidossa on tämän lain lisäksi noudatettava, mitä luonnonsuojelulaissa, vesilaissa, muinaismuistolaissa, metsälain 3 luvussa, ympäristönsuojelulaissa sekä muussa laissa säädetään. Jos tien kunnossapitoon liittyvään toimenpiteeseen muun lain mukaan vaaditaan viranomaisen lupa, toimenpiteeseen ei saa ryhtyä, ennen kuin lupa on myönnetty.
Yksityistien varrella asuvat ihmiset vastaavat ensisijaisesti tien kunnosta ja kunnossapidosta yksityistielain pykälän 24 mukaisesti. Tiekunta voi hakea avustusta valtiolta perusparannuskustannusten kattamiseksi. Kaupungin avustustoiminnan uudesta mallista 1.10.2025 alkaen ei ole vielä päätetty.
Tiemaksu peritään tieosakkailta maksuunpanoluettelon otteen perusteella. Tiemaksut, korko ja perintäkulut ovat suoraan ulosottokelpoisia. Tiekunta voi periä käyttömaksun, jos se antaa tienkäyttöön luvan muille kuin tieosakkaille.
Ohjeita tieyksiköintiin on löytyy Maanmittauslaitoksen sivulla Yksityistien tieyksiköinti. Tieyksiköintiä helpottamaan on laadittu Yksityistien tieyksiköinti -julkaisu.
Kaupungilla on paljon lakisääteisiä velvoitteita, joihin näitä verotuloja käytetään. Kaupunki harkitsee tarpeen mukaan, mihin käyttöön verotulot ohjataan.
Vielä ei ole varmuutta uusien avustusanomusten käsittelyajankohdista.
Kaupunginvaltuusto päättää marraskuussa aina seuraavan vuoden talousarvion. Kaupunginvaltuusto päätti talousarviosta 2025 kokouksessa 11.11.2024. Talousarviossa määrärahaksi yksityisteiden avustamiseen vuodelle 2025 varattiin noin 85 000 euroa.
Jos tiekunta on rekisteröity, niin sen on mahdollista hakea valtiolta avustusta yksityisteiden parantamiseen yksityistielain mukaisesti.
Vielä ei ole tehty päätöksiä siitä, miten yksityistieavustuksia jaetaan jatkossa 1.10.2025 alkaen. Kysymyksessä voi olla mahdollisesti raha- tai työavustus.
Yksityisteiden avustamisen periaatteita käsitellään teknisessä lautakunnassa vuoden 2025 alkupuolella. Asiaa valmistelee teknisen lautakunnan päätettäväksi vastaava työnjohtaja Sami Nikkinen.
Tieosakkaat, jotka eivät muodosta tiekuntaa, kantavat ja vastaavat yhdessä tietä koskevista asioista.
Edellytyksenä avustuksen myöntämiselle tienpitoon yksityistielain mukaan on, että tietä koskevien asioiden hoitamista varten on perustettu tiekunta ja että tiekuntaa ja yksityistietä koskevat tiedot yksityistierekisterissä sekä tie- ja katuverkon tietojärjestelmässä ovat ajantasaiset (yksityistielain pykälä 84). Avustusta voidaan lisäksi myöntää vain, jos sitä on haettu ja siihen on budjetoitu varoja kunakin vuonna.
Tietyin edellytyksin tiekunta tai, jos sellaista ei ole perustettu, tieosakkaat voivat kieltää kaikilla tai joillakin moottori- tai hevosajoneuvoilla tapahtuvan tien käytön muilta kuin tieosakkailta tai rajoittaa tien käyttöä.
Jos valtio tai kunta tämän tai muun lain perusteella avustaa tiekuntaa tai tieosakkaita yhteisesti tien kunnossapidossa, tien käyttämistä muuhun kuin tieosakkaiden hyväksi tapahtuvaan liikenteeseen ei saa kieltää tai tietä sulkea sinä ajanjaksona, jota avustus koskee.
Jos valtio tai kunta tämän tai muun lain perusteella avustaa tiekuntaa tai tieosakkaita yhteisesti tien rakentamisessa taikka tie on tehty kokonaan tai osaksi kunnan varoilla, kymmenen vuoden ajan viimeisen avustuserän nostamisesta tai kunnan tekemän tietyön päättymisestä lukien, tietä ei saa sulkea.
Jos kunta omistaa kiinteistöjä tai yleistä aluetta yksityistien varresta, se maksaa tieosakkaana tieyksikkölaskelman mukaisen osuutensa tien hoidosta. Kunta ei hoida yksityistien kunnossapitoa.
Jos kunta omistaa kiinteistöjä tai yleistä aluetta yksityistien varresta, se maksaa tieosakkaana tieyksikkölaskelman mukaisen osuutensa tien hoidosta. Kaupungin elinvoiman toimiala ja maankäytön vastuualue edustaa kaupunkia kiinteistö- ja lunastus- ja tielain mukaisissa tietoimituksissa sekä yksityisteiden tieosakasten kokouksissa. Yhteyshenkilö kaupungingeodeetti Ari Vettenterä, tonttimyynti(a)riihimaki.fi ja/tai kirjaamo(a)riihimaki.fi).
Esimerkiksi Maanmittauslaitoksen sivuilta, Suomen Tieyhdistyksen sivuilta, Väyläviraston sivuilta ja www.finlex.fi on luettavissa Yksityistielaki 560/2018.
Lisätiedot: kaupungin maaomaisuuden kautta tapahtuva tieosakkaana toimiminen / tiekuntien järjestäytyminen, tiekuntien aktivointia koskevat kysymykset; elinvoiman toimiala.
Lisätiedot yksityisteiden avustamisasioissa katujen kunnossapito.
Lisätiedot yksityisteiden liikenteenohjauslaiteasioissa liikennesuunnittelu.
Kaupungingeodeetti
Elinvoiman toimiala
Vastaava työnjohtaja
Tekninen toimiala
Liikennesuunnittelija
Tekninen toimiala
Vastaava liikennesuunnittelija
Tekninen toimiala