Hyppää sisältöön

Käännös tehty koneellisesti käyttäen Google Translatea

Kuva R-bussi-tunnuksesta linja-auton keulassa

R-kyyti ja palvelulinjat

  • R-kyyti on kutsukyytipalvelu, jolla pääset tilauksesta matkustamaan sellaisiinkin paikkoihin ja kellonaikoihin, joihin aikataulutettu linjaliikenne ei kulje.

    R-kyyti palvelee palvelualueen sisällä pysäkiltä pysäkille. Jos sinulla on liikuntarajoite tai raskaat kantamukset, kuljetetaan sinut mahdollisuuksien mukaan osoitteesta osoitteeseen (asiasta pitää ilmoittaa jo kyytiä tilatessasi). Nouto osoitteesta tarkoittaa yleensä noutoa kadun varresta mahdollisimman läheltä toivomaasi osoitetta.

    R-kyytiä ajetaan kahdella pikkubussilla, joihin yhteen mahtuu kerralla enintään 16 matkustajaa, yksi pyörätuoli tai kaksi rollaattoria tai lastenvaunua. R-kyydin autot ovat matalalattiaisia, joten niiden kyytiin pääsee helposti myös apuvälineiden kanssa. Kuljettaja auttaa tarvittaessa kyytiin nousussa ja kyydistä poistumisessa. Kuljettaja ei kuitenkaan auta siirtymisessä tai kantamusten kantamisessa ulko-ovelle. Apuvälineiden kuljettamisesta ei peritä erillistä maksua.

    Voit maksaa matkasi sovelluksella tilausta tehdessäsi tai bussiin noustessasi. Voit myös ostaa erillisen mobiililipun (esimerkiksi kausilipun). R-kyydissä on käytössä eri hinnasto kuin linjaliikenteessä. Katso tarkemmat tiedot maksutavoista ja R-kyydin lipputuotteista täältä.

  • Palveluajat 31.12.2024 asti

    • arkisin klo 5.00–23.00
    • lauantaisin ja sunnuntaisin klo 6.00–22.30

    Huom! R-kyydin autoilla ajetaan myös linjoja 10 ja 13. Tämän vuoksi R-kyyti ei ole varattavissa arkisin noin klo 5.30–5.40 eikä viikonloppuisin noin klo 6.30–6.45, 18.30–18.45 ja 21.15–21.30.

    Palveluajat 1.1.2025 alkaen

    • arkisin klo 5.00–23.00
    • lauantaisin ja sunnuntaisin klo 5.15–23.00

    Palvelualue ja pysäkit

    R-kyyti palvelee koko taajama-alueella sekä esimerkiksi Herajoen työssäkäyntialueella.

    Katso palvelualue ja käytössä olevat pysäkit:

    Poikkeavat ajopäivät

    24.12.2024 lauantailiikenne klo 13 asti (Jouluaatto)
    25.12.2024 ei liikennöintiä (Joulupäivä)
    26.12.2024 sunnuntailiikenne (Tapaninpäivä)
    1.1.2025 sunnuntailiikenne (Uudenvuodenpäivä)
    6.1.2025 sunnuntailiikenne (Loppiainen)
    18.4.2025 sunnuntailiikenne (Pitkäperjantai)
    21.4.2025 sunnuntailiikenne (2. pääsiäispäivä)
    1.5.2025 sunnuntailiikenne (Vappu)
    29.5.2025 sunnuntailiikenne (Helatorstai)

  • Katso ohjeet R-kyydin ja palvelulinjan tilaamiseen Reitit ja Liput -sovelluksella Matkahuollon verkkosivuilta.

    • Osoitteita asettaessasi kirjoita tarvittaessa “Riihimäki” ennen osoitetta tai sen perään. Voit hakea reittiä myös pysäkkien nimillä
    • Jos sinulla on liikuntarajoite tai raskaat kantamukset, pyydä tarvittaessa kyyti osoitteesta osoitteeseen matkustajatietojen asetuksissa ennen kuin haet reitin
      • Sinun tulee siirtyä itsenäisesti sovelluksessa ilmoitettuun noutopaikkaan
    • Jos haluat maksaa kyydin autossa, valitse maksutavaksi “Maksan autossa tai minulla on voimassa oleva lippu”
    • Voit hakea reittejä ja ostaa lippuja myös muihin kaupunkeihin. Sovellus osaa automaattisesti ehdottaa R-kyydin ja bussi- tai junareitin yhdistelmää. Katso sovelluksesta löytyvät palvelut täältä

    Digiopastusta sovelluksen käyttöön

    Saat henkilökohtaista digiopastusta ilman ajanvarausta:

    • Kirjastolla maanantaisin klo 12.30–14.30
    • Puistonkulmassa keskiviikkoisin klo 12.30–14.30
    • Lisätietoja Kotokartanosäätiön verkkosivuilta
    • Digiopastukset ovat päättyneet syksyn osalta ja jatkuvat jälleen 13.1.2025
    • Soita numeroon 0200 555 35 (1 € / vastattu puhelu + pvm / mpm)
      • Avoinna arkisin klo 7–17 ja lauantaisin klo 10–15
    • Kerro, jos haluat tilata nimenomaan palvelulinjan
    • Kerro matkustajan nimi ja puhelinnumero
    • Kerro lähtöpaikan ja määränpään osoitteet
    • Kerro, milloin haluat lähteä tai milloin haluat olla perillä
      • Jos haluat varmistaa kyydin tiettyyn aikaan, tilaa se hyvissä ajoin ennakkoon
    • Kerro, kuinka monelle matkustajalle olet tilaamassa matkan ja mitä apuvälineitä (rollaattori, pyörätuoli, lastenvaunut) on mukana
    • Kerro, jos sinulla on liikuntarajoite tai raskaat kantamukset ja tarvitset kyydin osoitteesta osoitteeseen
    • Asiakaspalvelija ilmoittaa kyydin aikaisimman noutoajan ja noutopaikan sekä auton numeron
      • Sinun tulee siirtyä itsenäisesti asiakaspalvelijan ilmoittamaan noutopaikkaan
    • Saat tilauksesta tekstiviestivahvistuksen. Tarkista tilauksen tiedot
    • Ole noutopaikassa ajoissa
      • Voit joutua odottamaan kyytiä korkeintaan 15 minuuttia
    • Peru kyyti hyvissä ajoin soittamalla asiakaspalveluun: kerro nimesi ja matkan ajankohta
  • Yleistä

    Nämä käyttöehdot koskevat R-kyyti-kutsukyytipalvelun käyttöä. Käyttääkseen R-kyytiä käyttäjän tulee lukea huolellisesti ja hyväksyä nämä käyttöehdot ennen palvelun käyttöä.

    R-kyyti-kutsukyytipalvelu

    R-kyyti kuljettaa asiakkaita määritellyn palvelualueen ja palveluaikojen puitteissa asiakkaiden tekemien tilausten pohjalta. R-kyyti noutaa ja jättää kyydistä sille määritetyille linja-autopysäkeille. Liikuntarajoitteiset ja raskaiden kantamusten kanssa kulkevat ovat oikeutettuja tilaamaan R-kyydin tarvittaessa myös osoitteesta osoitteeseen. Tilaussovellus tai asiakaspalvelija ilmoittaa noutopaikan.

    Automaattinen reititysjärjestelmä yhdistää samaan suuntaan ja samaan aikaan kulkevia matkustajia samoille reiteille, jotta autoilla voidaan kuljettaa mahdollisimman monia asiakkaita. Tästä johtuen R-kyydin noutoaika ilmoitetaan joustavana aikavälinä. Matkan lähtö- ja/tai saapumisajat sekä matka-aika voivat joustavasti muuttua ilmoitettujen aikarajojen sisällä. Kuljettaja noutaa ja jättää asiakkaat kyydistä reititysjärjestelmän tuottaman aikataulun mukaan.

    R-kyyti-kutsukyytipalvelun järjestää tieliikenteen toimivaltaisena viranomaisena Riihimäen kaupunki, joka tilaa siihen tarvittavan kuljetuspalvelun asianmukaisen luvan omaavilta taksi- tai joukkoliikenneyrityksiltä.

    Kyydin tilaaminen

    R-kyyti tilataan etukäteen joko mobiililaitteisiin ladattavalla sovelluksella tai soittamalla asiakaspalveluun.

    Kun matka tilataan ja maksetaan sovelluksella, asiakas maksaa ilmoitetun hinnan tilaamisen yhteydessä sovellukseen tallentamallaan maksutavalla. Sovelluksen tarjoaja määrittelee käytettävissä olevat maksuvälineet, ja käyttäjän on hyväksyttävä kyseisen sovelluksen käyttöehdot. Maksu veloitetaan tilaushetkellä.

    Kun matka tilataan sovelluksella, mutta maksetaan autossa tai, kun matka tilataan soittamalla asiakaspalveluun, kyyti maksetaan kuljettajalle kyytiin noustessa tai erikseen ostettavalla lipputuotteella. Kulloinkin voimassa olevat maksutavat ja lipputuotteet ilmoitetaan Matkaliput-sivulla. Matkasta veloitetaan voimassa olevan hinnaston mukaisesti.

    Ennen tilauksen vahvistamista tarkista, että noutopiste, määränpää, haluttu ajankohta sekä matkustaja- ja apuvälinetiedot ovat oikein. Jos matka tilataan toiselle henkilölle, tilaajan tulee mainita matkustajan nimi tilauksen lisätiedoissa. Huomioi, että noutopiste voi sijaita lyhyen kävelymatkan päässä tilauspaikasta myös silloin, kun tilauksen tekee osoitteesta osoitteeseen.

    Sovelluksella R-kyydin voi tilata myös osana matkaketjua eli samalla kertaa voi tilata R-kyydin ja jonkin muun joukkoliikennematkan. Tässä tapauksessa R-kyydin tilausta ei voi perua.

    Asiakkaan noutaminen

    Asiakkaan tulee aina varautua olemaan noutopaikassa aikaisimpaan mahdolliseen noutoaikaan.

    Kyydin alkuperäinen luvattu noutoaika ilmoitetaan sovelluksessa tilauksen tiedoissa. Arvioitu noutoaika ilmoitetaan vähän ennen aikaisinta mahdollista noutoaikaa, mutta se voi muuttua eteen tai taaksepäin luvatun aikaikkunan sisällä. Asiakas voi seurata auton saapumista myös sovelluksen kartalta. R-kyyti ei voi odottaa asiakasta, koska sen pitää pysyä muille asiakkaille luvatussa aikataulussa. Asiakas voi sen sijaan joutua odottamaan R-kyytiä ilmoitetun aikaikkunan verran.

    Soittamalla tilanneille asiakkaille ei lähde ilmoitusta tarkentuneesta noutoajasta. Asiakkaan täytyy varautua odottamaan ilmoitetussa noutopaikassa koko ilmoitetun noutoaikavälin ajan.

    Noustessaan kyytiin asiakkaan tulee ilmoittaa nimensä kuljettajalle, jotta kuljettaja pystyy kuittaamaan oikean asiakkaan kyytiin poimituksi.

    Kyydin peruminen ja käyttämättä jättäminen

    Käyttämättä jäävä R-kyyti-tilaus tulee peruuttaa mahdollisimman hyvissä ajoin, jotta autot eivät ole turhaan varattuna ja vapautuvat muiden asiakkaiden käyttöön.

    Jos asiakas jättää sovelluksella maksamansa kyydin käyttämättä ilman perumista tai perumishetkellä aikaisimpaan noutoaikaan on alle tunti, tilauksesta veloitetaan R-kyydin normaali hinta korvaukseksi auton turhasta varaamisesta.

    Matkaketjun osana olevaa sovelluksella tehtyä R-kyyti-tilausta ei voi perua. Matkaketjulla tarkoitetaan muun joukkoliikennelipun ja R-kyydin muodostamaa yhdistelmää, joka on ostettu yhdellä kertaa sovelluksella.

    Mikäli sama asiakas jättää tilaamansa kyydin käyttämättä ilman perumista usein, voidaan viiden (5) perumatta jättämisen jälkeen evätä kyseessä olevan asiakkaan oikeus tehdä R-kyyti-tilauksia.

    Paikka pitää varata kaikille henkilöille

    Kaikkien matkustajien määrä on ilmoitettava tilausta tehtäessä. Myös esimerkiksi maksutta matkustavien lasten, jotta tarvittavat paikat voidaan varata autoista ja kaikki asiakkaat mahtuvat varmasti kyytiin. Kuljettajalla on oikeus evätä kyytiin nousu lisämatkustajilta, joita ei ole ilmoitettu tilauksessa, koska auton paikat voivat olla jo varattuja muille asiakkaille.

    Tilauksen matkustajamäärää ei voi tilauksen jälkeen enää muuttaa. Mikäli tätä halutaan muuttaa, pitää tilaus perua ja tehdä uusi tilaus.

    R-kyydin kuljettaja ei voi toimia itsenäisesti matkustavien lasten tai muiden apua tarvitsevien henkilöiden avustajana tai saattajana. Jos matkustaja tarvitsee saattajan, hänet pitää myös ilmoittaa matkustajaksi tilauksessa.

    Maksunpalautukset

    Maksua ei palauteta virheellisesti tilatuista matkoista. Tarjoamme täyden maksupalautuksen sovelluksella tilauksen yhteydessä maksetuista kyydeistä, jos tilattu kyyti jää ajamatta tai myöhästyy merkittävästi muusta kuin asiakkaasta johtuvasta syystä ja tästä on reklamoitu 48 tunnin sisällä (ks. Palautteet ja reklamaatiot).

    R-kyydin nouto- ja saapumisaika ilmoitetaan tilaushetkellä aikavälinä. Kyyti katsotaan myöhästyneeksi vain, jos nouto tai saapuminen tapahtuvat näiden aikavälien jälkeen. Kyyti katsotaan merkittävästi myöhästyneeksi, mikäli nouto tai saapuminen tapahtuvat yli 10 minuuttia näiden aikavälien jälkeen. Maksua ei palauteta, mikäli nouto ja saapuminen ovat tapahtuneet näiden aikavälien sisällä tai ylitys on enintään 10 minuuttia.

    Lasten kuljettaminen

    Vanhemmat tai huoltajat ovat täydessä vastuussa alaikäisten toimista, vaikka lapsi matkustaisi ilman saattajaa.

    Emme voi taata, että alle 3-vuotiaalle lapselle on aina asianmukainen turvaistuin. Mikäli lapsen ikä tai koko edellyttää turvaistuinta, on sellaisen järjestäminen viime kädessä lapsen kanssa matkustavan huoltajan tai aikuisen vastuulla, ja vastuu ilman asianmukaista turvaistuinta matkustavasta lapsesta on kyseisellä aikuisella.

    Apuvälineet

    Pyörätuolin, rollaattorin ja lastenvaunujen kuljettaminen on mahdollista, mikäli niille on varattu paikka tilauksen yhteydessä. R-kyyti ei tarjoa asiakkaan saattopalvelua, joten varauduthan siihen, että jos tarvitset avustajaa joko lähtö- tai saapumisosoitteessa, kuljettaja ei voi toimia avustajana.

    Lemmikkieläimet, matkatavarat, polkupyörät ja muut kulkuvälineet

    Vaarattomien lemmikkieläinten, matkatavaroiden, polkupyörien ja muiden kulkuvälineiden kuljettaminen on mahdollista, mutta niistä tulee ilmoittaa kuljettajalle tilauksen lisätiedoissa.

    Kuljettaja voi kieltäytyä ottamasta lemmikkieläintä kyytiin, jos sen voidaan perustellusti olettaa aiheuttavan häiriötä tai olevan vaaraksi muille matkustajille, kuljettajalle tai jo kyydissä oleville muille lemmikkieläimille.

    R-kyyti ei vastaa matkustajalle mahdollisesti aiheutuvista allergisista reaktioista, joita kuljetettavat tai aikaisemmin kuljetetut lemmikkieläimet voivat matkustajalle aiheuttaa.

    Kuljettaja voi kieltäytyä ottamasta matkatavaraa, polkupyörää tai muuta kulkuvälinettä kyytiin, jos autossa on paljon matkustajia tai muita matkatavaroita tai kulkuvälineitä. Kulkuväline sijoitetaan auton matalalattiaiseen osaan. Asiakas huolehtii kulkuvälineen tai matkatavaran kiinnipitämisestä matkan aikana.

    Tupakointi ja alkoholin käyttö ei ole sallittua

    R-kyydin autoissa ei saa tupakoida, käyttää sähkötupakkaa eikä huumaavia aineita tai nauttia alkoholijuomia. Kuljettaja voi vaatia matkustajaa poistumaan kyydistä, jos tämä ei noudata tässä mainittua kieltoa.

    Auton vahingoittamisesta peritään korvaus

    Mikäli asiakas aiheuttaa auton likaantumisen (esim. pahoinvoinnin seurauksena) tai vaurioittaa autoa, on asiakas velvollinen korvaamaan siivous- ja korjauskulut suoraan kuljetusyritykselle. Kuljettaja voi veloittaa korvauksen asiakkaalta suoraan autossa tai kuljetusyritys voi lähettää laskun jälkikäteen. Asiakas voi tarvittaessa olla yhteydessä R-kyydin asiakaspalveluun, jos korvausvaatimuksessa on epäselvyyksiä.

    Ei häirintää

    R-kyydissä on nollatoleranssi kaikenlaisen häirinnän ja epäasiallisen käyttäytymisen suhteen. Kuljettajalla on velvollisuus poistaa kyydistä asiakas, joka häiritsee muita matkustajia tai kuljettajaa seksuaalisesti, rasistisesti tai muulla epäsopivalla tavalla, eikä kehotuksesta huolimatta välittömästi lopeta häirintää. Häirintää on käytös, jonka kohde tulkitsee häirinnäksi, loukkaavaksi tai muutoin epäasialliseksi.

    Kuljettajalla on oikeus kieltäytyä ottamasta kyytiin asiakasta, joka käyttäytyy aggressiivisesti tai tavalla, jonka perusteella hänen voidaan ilmeisesti olettaa häiritsevän tai olevan vaaraksi muille matkustajille tai kuljettajalle. Kuljettajalla on oikeus estää edellä kuvatulla tavalla kanssamatkustajaa häirinnyttä asiakasta poistumasta kyydistä samassa osoitteessa kuin häirinnän kohteeksi joutunut asiakas, jos kuljettajan harkinnan mukaan häirinnän kohteeksi joutuneen turvallisuus olisi muuten uhattuna.

    R-kyyti pidättää oikeuden olla ottamatta kyytiin asiakasta, joka on aiemmin R-kyytiä käyttäessään syyllistynyt edellä kuvattuun häirintään eikä ole kehotuksen saatuaan lopettanut häiritsevää tai epäasiallista käyttäytymistä. Edellä kuvatuissa tilanteissä kyydistä poistetuille tai kyydistä jätetyille ei korvata maksetun kyydin hintaa.

    Matkaketjut

    Jos käytät R-kyytiä osana matkaa (esim. jatkaaksesi matkaa toisella liikennepalvelulla), varmistathan riittävän vaihtoajan kulkuvälineestä toiseen vaihtaessasi. Riihimäen kaupunki rajaa korvausvastuuna R-kyyti-kutsukyytipalvelun hintaan, jos myöhästyt jatkoyhteydestä.

    Vaikka pyrimme täsmällisyyteen ilmoitetuissa ajoissa, emme voi taata minuuttiaikataulua, emmekä hyvitä kyydin hintaa vähäisissä myöhästymisissä. Jos haluat varmistua, että saavut esimerkiksi rautatieasemalle ajoissa, tee kyytitilaus asettamalla saapumisaika siten, että sinulla on hyvin aikaa siirtyä junaan.

    Voit myös hakea matkan toisella paikkakunnalla sijaitsevaan määränpäähän saakka, jolloin sovellus osaa valmiiksi ehdottaa R-kyydin ja junan tai linja-auton muodostamaa matkaketjua ja aikatauluttaa R-kyydin junan tai linja-auton lähtöajan mukaan. Huomioi kuitenkin, että vaihto ei ole taattu, joten lyhyen vaihtoajan matkaketjujen ostaminen on asiakkaan vastuulla ja jatkoyhteyttä ei hyvitetä, mikäli R-kyyti on myöhässä.

    Palautteet ja reklamaatiot

    Palautteet ja reklamaatiot koskien R-kyyti-kutsukyytipalvelua on toimitettava Riihimäen palautepalvelun tai tilaussovelluksen kautta.

    Henkilötietojen käsittely

    Rekisterinpitäjänä toimii kutsuliikennealustan ja tilaussovelluksen tarjoaja. Käyttääkseen R-kyytiä käyttäjän on hyväksyttävä kutsuliikennealustan ja tilaussovelluksen tarjoajan tietosuojaselosteen mukainen henkilötietojen käsittely.

    Toistaiseksi R-kyydin voi tilata vain Matkahuollon Reitit ja Liput -sovelluksella tai soittamalla asiakaspalvelunumeroon. Matkahuollon Euroopan unionin tietosuoja-asetuksen (2016/679) 13 ja 14 artikloiden mukainen tietosuojaseloste on luettavissa Matkahuollon sivuilta.

    Rekisterinpitäjänä toimii myös Riihimäen kaupunki. Tutustu Riihimäen kaupungin Euroopan unionin tietosuoja-asetuksen (2016/679) 13 ja 14 artikloiden mukaiseen tietosuojaselosteeseen.

  • Palvelulinjat 11 ja 12 ajetaan tiettyä reittiä ja niillä on tietty aikataulu. Voit nousta kyytiin tai jäädä kyydistä reitin varrella muuallakin kuin pysäkeillä (jos turvallista pysähtyä).

    Kyytiin noustessasi voit pyytää kuljettajaa:

    • Viemään sinut hieman reitin varrelta poikkeavaan paikkaan
    • Noutamaan saman päivän aikana paluumatkalla hieman reitin varrelta poikkeavasta paikasta

    Palvelulinja 11 ajaa tiistaisin ja perjantaisin Joosepinkujalta Atomille klo 9 ja takaisin klo 11.
    Palvelulinja 12 ajaa vastaavasti maanantaisin ja torstaisin Peltosaaresta Atomille klo 9 ja takaisin klo 11.
    Tarkemmat tiedot palvelulinjojen reiteistä ja aikatauluista löytyvät R-liikenteen aikataulujulkaisusta.

    Palvelulinjat ajetaan pikkubussilla, johon mahtuu kerralla enintään 16 matkustajaa, yksi pyörätuoli tai kaksi rollaattoria tai lastenvaunua. Auto on matalalattiainen, joten sen kyytiin pääsee helposti myös apuvälineiden kanssa. Kuljettaja auttaa tarvittaessa kyytiin nousussa ja kyydistä poistumisessa. Kuljettaja ei kuitenkaan auta siirtymisessä tai kantamusten kantamisessa ulko-ovelle. Apuvälineiden kuljettamisesta ei peritä erillistä maksua.

    Voit maksaa matkasi bussiin noustessasi. Voit myös ostaa erillisen mobiililipun (esimerkiksi kausilipun). Palvelulinjoissa on käytössä linjaliikenteen lipputuotteet. Katso tarkemmat tiedot maksutavoista ja lipputuotteista täältä.